визначення експериментальних гіпотез у процесі дослідження
Експериментальна гіпотеза — це чітко сформульоване передбачення щодо особливостей перебігу психологічного явища, яке можна емпірично перевірити, а метою експерименту є перевірка сформульованої гіпотези. Той фактор, за яким групи учасників дослідження будуть відрізнятися в експерименті, називають незалежною змінною (НЗ). Його назва означає, що він знаходиться поза сферою контролю досліджуваного. Ті зміни у функціонуванні досліджуваних, які вимірює експериментатор, називаються залежними змінними (33). У наведеному вище прикладі — це характеристики мови.
Гіпотези у психологічному дослідженні - ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ - розкрито особливості використання експериментального методу в психології, охарактеризовано основні етапи експериментального дослідження психіки, а також можливості квазіексперименту й кореляційного підходу у виявленні закономірностей психічної реальності. Тема 4. Гіпотези у психологічному дослідженні. Експеримент є засобом перевірки передбачень, прогнозів, які робить теорія. Будь-яка теорія є внутрішньо несуперечною системою знань про частину дійсності й містить такі основні компоненти
У процесі підготовки експериментального дослідження розробляння гіпотези, як правило, складається з двох фаз. Спочатку гіпотеза формулюється в загальній формі - у вигляді припущення про існування деякого причинно-наслідкового зв'язку між певними явищами. У процесі подальшого розробляння гіпотеза трансформується в робочу гіпотезу, що має конкретніший, операційний характер. У робочій гіпотезі досліджуваний причинно-наслідковий зв'язок формулюється вже в термінах незалежних, залежних і проміжних змінних. Усі ці змінні осмислюються в світлі можливого використання тих чи інших-вимірювальних методик.
Доведення гіпотез у процесі дослідження і експериментування, їх уточнення і коригування. Результати доведення гіпотез – доповнюється новими припущеннями або відкидається, змінюється новими гіпотезами або перетворюється у достовірне знання. Оп Опис фізичної або економічної сутності досліджуваного явища (або процесу) складає основу теоретичних розробок. 1. Роль і місце гіпотези теоретичних і експериментальних дослідженнях. 2. Зміст стадій розвитку гіпотези. Умови -це визначення інформаційної системи, з якої слід виходити при вирішенні задачі. Вимоги - це мета, до якої треба прагнути в результаті рішення. Умови.
Чи виконується це дослідження методом спостереження або експерименту - залежить від типу твердження про психологічної закономірності. Гіпотези, що включають затвердження каузального типу, перевіряються тільки в експериментальному дослідженні. Отримувані в дослідженні емпіричні дані самі по собі не є каузальних. Експериментальна гіпотеза (ЕГ) - це твердження про вигляді відношення між НП і ЗП, що інтерпретується виходячи з теоретичної гіпотези або сукупності умов в експериментальній моделі. Це каузальна гіпотеза, в якій НП розглядається як причинно-діючий фактор. Не у всі гіпотези включаються рівні "додаткових змінних" (ДП) і "гіпотетичні конструкти", які будуть розкриті пізніше.
Гіпо́теза (або засновок) — це припущення, яке перевіряють експериментально з можливих розв'язань проблеми. З точки зору логіки, гіпотеза — прийом пізнавальної діяльності людини, форма мислення, що являє собою здогад, тобто, положення, яке тимчасово вважається можливо істинним, поки не встановлена істина. У практичній площині гіпотеза може визначатися як форма розвитку знань, що являє собою обґрунтоване припущення, висунуте з метою з'ясування властивостей і причин досліджуваних явищ. Як правило
Володіння нормативами експериментального міркування передбачає вміння орієнтуватися в системі гіпотез, що перевіряються в психологічному експерименті: в співвідношенні теоретичної і експериментальної гіпотез, експериментальних і статистичних гіпотез, вихідних і «конкуруючих» пояснень. Мета експерименту - перевірити дослідницьку, або «робочу», за словами Б. Теплова, гіпотезу, яка спрямована на правдоподібне пояснення можливості бачити в керованому факторі «вплив», детерминирующее зміни залежної змінної. Таке розуміння співвідношення робочої гіпотези і власне експериментальної гіпотези фіксує ві
Саме конкретна експериментальна гіпотеза підказує вибір досліджуваних, визначення процедур проведення дослідження, застосування необхідних методичних матеріалів і, врешті-решт, наповнює змістом ті явища, між якими дослідник намагається встановити зв'язок. Експериментальна гіпотеза встановлює закономірність зв'язку або каузальний характер між досліджуваними явищами і розглядається як конкретизована форма виявлення істинності теоретичної гіпотези.
У пропонованому курсі лекцій Розкрити Особливості Використання експериментального методу в психології, охарактеризовано основні етапу експериментального Дослідження псіхікі, а такоже возможности квазіексперіменту ї кореляційного підходу у віявленні закономірностей псіхічної реальності.
У процесі визначення способів перевірки гіпотези, дослідник стикається з цілим рядом питань, таких, наприклад, як: скільки має бути контрольних та експериментальних класів, як відбирати такі класи і скільки років має тривати експеримент і т.д. Тому досліднику доводиться брати таку кількість класів, яке зможе усунути вплив випадкових факторів. Гіпотеза — це своєрідне мислене дослідження, здійснюване дослідником перед початком самого дослідження.
Експериментальна гіпотеза – первинна, статистична – вторинна. Процес висунення і спростування гіпотез можна вважати основним і найбільш творчим етапом діяльності дослідника. Встановлено, що кількість і якість гіпотез визначається креативністю (загальною творчою здатністю) дослідника – «генератора ідей». Вимоги до гіпотези Гіпотеза дослідження полягає в тому, що особливості мотиваційної сфери старшокласників пов’язані з рівнем їх навчальних досягнень. Розвиткові конструктивних тенденцій мотивації старшокласників сприяє активізація пізнавальної мотивації та мотивації досягнення. Для перевірки гіпотези поставлено такі завдання
Проведення експериментальних досліджень передбачає здійснення ряду пізнавальних операцій: визначення цілей експерименту на основі існуючих теоретичних концепцій з урахуванням потреб практики та розвитку самої науки; теоретичне обґрунтування умов експерименту; розроблення основних принципів, створення технічних засобів для проведення експерименту
Постановка проблеми експериментального дослідження це його початок. Перед тим як планувати та проводити експеримент,дослідник має визначитись із темою своєї роботи, сформулювати її загальний напрямок мету та припущення про особливості казуального звязку між явищами, що ляже в основу дослідження. Предмет дослідження - закономірності процесів, що відбуваються в цій сфері. Можна сказати, що предмет дослідження - конкретна частина об'єкта дослідження, або процес, в ньому відбувається, або аспект проблеми, який і досліджується. Гіпотеза - це наукове припущення, що випливає з теорії, яке ще не підтверджено і не спростовано.
Тема 3 МЕТОДИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. 3.1. Поняття експерименту та його класифікація Експериментальні дослідження відіграють дуже важливу роль у процесі пізнання навколишнього світу. Що таке експеримент? Слово «експеримент» (від латинського experiment – проба, дослід) означає науково поставлений дослід, проведений у цілком певних умовах, що дає змогу стежити за перебігом відповідного процесу та відтворювати його при повторенні цих умов. Видатний вчений-експериментатор Кюв’є сказав: «Спостерігач слухає природу, а експериментатор запитує і примушує її розкриватися». Важко переоцінити роль експериментів
Гіпотеза наукового дослідження являє собою можливу (передбачувану) відповідь на питання, яке ставить перед собою дослідник, і складається із передбачуваних зв'язків між досліджуваними фактами. Формулювання гіпотези починається ще під час роздумів над метою і темою дослідження. Аналізуючи стан обраної для дослідження проблеми, дослідник розмірковує про необхідність дослідити у першу чергу більш актуальні питання, сформувати попередні уявлення про зв'язки, які можуть існувати між уже відомими фактами. На основі цього поступово виникає уявлення про гіпотезу дослідження.
Розробка гіпотези дослідження. Гіпотеза - це наукове припущення, яке висувається для пояснення певних фактів, явищ чи процесів, і яке необхідно підтвердити чи заперечити. Гіпотезу можна вважати одним із головних методів розвитку наукового знання, зміст якого полягає у розробці припущення та наступній експериментальній, а іноді й теоретичній його перевірці, яка підтверджує гіпотезу (вона стає фактом, концепцією чи теорією), або заперечує її (висувається нова гіпотеза і т.д.). Формулюючи гіпотезу, дослідник будує припущення про те, яким чином він має намір досягти поставленої мети. При цьому повинні бути чітко визначені положення, які потребують доведення і захисту (експериментальної перевірки).
У процесі психолого-педагогічного експерименту з кількох сформульованих дослідником гіпотез може підтвердитися лише одна, хоча може статися, що будуть відкинуті всі прийняті гіпотези. У разі, коли гіпотези негіпотетичні, аксіоматичні або абсурдні і ніяк не можуть бути обґрунтовані, роботу над ними необхідно розпочати ще раз. Зрозуміло, що в процесі дослідження гіпотези можуть уточнюватися, доповнюватися, розвиватися, відхилятися. У психолого-педагогічних дослідженнях нечасто йдеться про одержані негативні результати, хоча дуже рідко буває так, що всі поставлені завдання були успішно вирішені.
Таким чином остаточне схематичне зображення експериментального процесу виглядає так: Отже, в експерименті можна виділити три види змінних: Незалежна змінна. Визначення експериментальної гіпотези. Вибір експериментального інструменту, який дозволяє: Управляти незалежної змінної. Реєструвати залежну змінну. Планування експериментального дослідження. Виділення додаткових змінних. Вибір експериментального плану. Моделі експериментів у соціальній психології та прикладних дослідженнях. М., Прогрес 1980. Примітки.
На етапі формулювання експериментальних (дослідницьких) гіпотез дослідник конкретизує загальну гіпотезу дослідження у системі наукових припущень, які мають бути доведені або спростовані в ході роботи. Експериментальна гіпотеза завжди відображує характер зв’язку між змінними, які мають бути чітко визначеними — операціоналізованими. Формулювання гіпотез вимагає і визначення завдань — конкретних кроків на шляху наукового дослідження. 134. Модуль 3 ПЛАНУВАННЯ ТА ПРОВЕДЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ. Етапи формулювання експериментальних гіпотез та їх реалізація у програмі. Реалізація у. Етапи.
Класична методика планування експериментальних досліджень 6.5. Визначення основних статистичних характеристик вибіркової сукупності 6.6. Мета наукового дослідження – це всебічне та достовірне вивчення об`єкта, процесу або явища, їх структури, зв`язків та співвідношення на основі наукових принципів і методів пізнання, а також отримання і впровадження корисних результатів. Будь-яке наукове дослідження має свій об`єкт і предмет дослідження. дослідження (чому проводиться); – вибір теми дослідження; – визначення об’єкта і предмета дослідження; – структурний (логічний) аналіз об’єкта; – визначення мети і основних завдань дослідження; – обґрунтування робочих гіпотез (гіпотези не є обов’язковим.
Поняття експериментальних досліджень, наукового та. інженерного експерименту. 1 Загальні положення дослідницької діяльності. Гіпотеза — наукове припущення, висунуте для пояснення будь-яких явищ (процесів) або причин, які зумовлюють даний наслідок. Наукова теорія включає в себе гіпотезу як вихідний момент пошуку істини, яка допомагає суттєво економити час і сили, цілеспрямовано зібрати і згрупувати факти. Розрізняють нульову, описову, пояснювальну, основну робочу і концептуальну гіпотези. - Розробка концепції дослідження: - визначення мети і завдань дослідження; - постановка проблеми; - формування робочої гіпотези; - визначення системи показників; - Отримання та аналіз вторинної інформації.
Коментарі
Дописати коментар