літературний процес в україні у 20-30-х роках
В межах модернізму 20-30-х років ХХ ст. в Україні виділяють такі літературні течії: як символізм, футуризм експресіонізм,сюрреалізм,неоромантизм. імпресіонізм, соцреалізм - також течія модернізму, щоправда вельми специфічна. та авангардизм (деякі вчені вважають авангардизм окремим явищем через його деструктивну направленість).
У 20—30-ті роки літературне життя в Україні було багатим і розмаїтим. Молоді, яскраві, талановиті письменники розвивали нові для нашої літератури течії: футуризм, конструктивізм, революційний романтизм, неоромантизм, неореалізм, необароко, імпресіонізм, експресіонізм тощо. Було створено багато літературних угруповань: «Плуг», «Гарт», «Аспанфут», ВАПЛІТЕ, МАРС, ВУСПП та ін. Як проявлявся диктат компартії щодо творчого процесу в Україні? За комуністичною теорією, письменство має бути слухняним гвинтиком і коліщатком загадьнопролетарської справи. Більшовицькі ідеологи вважали, шо письменником може бути будь-хто, і оголошувати «призов ударників» у літературу.
XX століття. Відродженням української літератури було позначене друге десятиліття ХХ ст. На цей час Харків був призначений столицею Радянської України. «Триразова спроба російських більшовиків у 1918 – 1920 рр. закріпитися у Києві закінчилася провалом; як зазначив харківський дослідник літератури І. Михайлин, і тоді вони вирішили розташувати столицю Радянської України в Харкові, який, як їм здавалося був значно більше за місто на Дніпрі, заражений космополітизмом. Але і на цей раз наслідки виявилися відмінними від задуму. Дійсно, столичний Харків став центром літературного життя України, місцем, де знаходилися провідні видавництва і редакції журналів. Утворення численних літературних організацій припадає на 1922-1927 рр.
Друга половина 20-х років . Ускладнилися процеси мистецького життя в Україні у зв’язку з їх надмірною ідеологізацією. У 1925році М.Хвильовий у статті «Про сатану в бочці, про графоманів, спекулянтів та інших просвітян» виступить проти масовізму, «червоної халтури», закличе дати відсіч примітивізму, опанувати європейську культуру. Партія втрутилась в хід літературної дискусії. Під політичним і моральним тиском М.Хвильовий змушений був публічно визнати помилки, він хоче врятувати молоду генерацію українських письменників, пише покаянні листи, але це не рятує ситуацію. Згадаймо перші репресії
Однак його ідеї зробили свою справу в процесі виникнення в Україні так званих масових літературних організацій. У 1922 р. в Харкові під керівництвом Сергія Пилипенка з'явилася перша з масових літературних організацій — "Плуг". Через рік Василь Еллан-Блакитний організував літературну групу "Гарт", що також прагнула працювати для створення пролетарської культури на Україні. 2. На розвитку театрального мистецтва 20— 30-х років також позначився процес українізації, що трагічно закінчився "розстріляним відродженням". Новим етапом у розвитку українського театру став 1918р. У Києві утворилися три театри: Державний драматичний, Державний народний і "Молодий театр".
Мета уроку:ознайомити учнів із літературним процесом цих років, оглядово з тематикою творів видатних письменників - представників цього часу, з творчими пошуками українських письменників-емігрантів, із митцями Західної України; формувати правильне розуміння подій і процесів того часу; виховувати в учнів почуття патріотизму, власної людської і національної гідності, формувати в них такі якості, як доброта, порядність, уміння аналізувати факти й робити власні висновки. · Як змінився склад української діаспори після подій в Україні 1917—1920 років? · Що було поштовхом для розвитку української культури у 20-х роках в Україні і за її межами? Чи можна цей розвиток назвати вільним?
Літературний процес в Україні в 20–30 ті роки був надзвичайно різноманітним і багатим. У тодішньому літератур ному просторі появилося дивовижне розмаїття стильових течій (авангардизм, неоромантизм, революційний романтизм, імпре сіонізм, неореалізм, “неокласика”, необарокко, модернізм), літературних угруповань (“Плуг”, “Гарт”, Аспанфут, МАРС, ВАПЛІТЕ і багато інших). Нелегко було молодому письменнику розібратися у кру говерті літературних течій і угруповань, і нерідко вони переходили з однієї літературної організації в іншу. Траплялися й випадки, коли деякі письменники приходили до думки, “чи не зайві всі ці літературні організації, чи не краще існувати собі самостійно окремими літературними індивідуумами та й годі”2.
Мета уроку:ознайомити учнів із літературним процесом цих років, оглядово з тематикою творів видатних письменників - представників цього часу, з творчими пошуками українських письменників-емігрантів, із митцями Західної України; формувати правильне розуміння подій і процесів того часу; виховувати в учнів почуття патріотизму, власної людської і національної гідності, формувати в них такі якості, як доброта, порядність, уміння аналізувати факти й робити власні висновки. · Як змінився склад української діаспори після подій в Україні 1917—1920 років? · Що було поштовхом для розвитку української культури у 20-х роках в Україні і за її межами? Чи можна цей розвиток назвати вільним?
20–30-ті роки ХХ ст.— час, про який піде розмова на уроці, міг би стати «золотою добою» українського мистецтва, а перетворився на одну з найтрагічніших сторінок. Саме тоді українське письменство до- сягло якісно нового, сказати б, європейського рівня, про що свідчить багато факторів. часiв Центральної Ради, УНР Лiтературний процес 20‑х рр. Перiод утопiй українських нацiонал- комунiстiв i поступової лiквiдацiї нацiонального вiдродження Укра- їни. Літературна дійсність в Україні 20ߛх рр. ХХ ст. видається приголомшливо багатою. Порівняно з нею бліднуть будь-які інші періоди розвитку нашого письменства.
Після революції особливим драматизмом і складністю в Україні, як і у всьому СРСР, відзначався літературний процес. З'явився такий напрям, як пролеткультівство. Це була лівацька течія, теоретики якої заперечували значення класичної спадщини, пропагували створення «лабораторним шляхом» «чисто пролетарської культури», яка відповідала б «пролетарській психіці». Небувалу популярність у 20-і роки набуває театральне мистецтво. Справжньою творчою лабораторією став театр Леся Курбаса «Березіль». Режисер виводив український театр на шлях європейських пошуків нових засобів виразності. Не випадково макети театрального об'єднання «Березіль» отримали золоту медаль на Всесвітній театральній виставці у Парижі в 1925 році.
Важливою подією літературного життя України другої половини 20–х років була дискусія, у центрі якої був Микола Хвильовий, ідеологічний натхненник ВАПЛІТЕ. У дискусії мова йшла про шляхи розвитку української літератури, необхідність широкого використання досягнень європейського мистецтва, недоцільності орієнтації на російську культуру. З тих пір літературний процес потрапив під твердий контроль партійно-державних чиновників. 30-і роки проходили під знаком жорстоких переслідувань діячів національної культури. Діячі культури вводилися органами ГПУ до різного роду сфабрикованих "контрреволюційних організацій". Заарештували поета і драматурга М.Ялового.
Особливості літературного життя 20-30-х років. Після революції особливим драматизмом і складністю в Україні, як і у всьому СРСР, відзначався літературний процес. З'явився такий напрям, як пролеткультівство. Це була лівацька течія, теоретики якої заперечували значення класичної спадщини, пропагували створення «лабораторним шляхом» «чисто пролетарської культури», яка відповідала б «пролетарській психіці». В Україні теоретиками й активними пропагандистами пролеткультівських теорій були В. Блакитний, Г. Михайличенко, М. Семенко, М. Хвильовий. Ці теорії були досить суперечливі. Український фут
Міністерство освіти і науки України Одеський національний політехнічний університет Херсонський політехнічний коледж Літературний процес ХХ століття (1920-1930). Література українського «розстріляного відродження». 2. Українська література 1920 – 1930 років. Розстріляне відродження — літературно- мистецьке покоління 20-х — початку 30-х рр. в Україні, яке дало високохудожні твори у галузі літератури, живопису, музики, театру і яке було знищене тоталітарним сталінським режимом. Початком масового нищення української інтелігенції вважається травень 1933 року, коли 12—13 відбулися арешт Михайла Ялового і самогубство Миколи Хвильового, у недоброї пам'яті харківському будинку «Слово». 18.
Українська літературп 20-30 х років хх століття 1 .Поняття " Розстріляне відродження" 2. Суспільно- історичні передумови в Україні у 20- 30 роках хх ст. 3. Літературні об’єднання 1920- 1930рр. 4. Представники " Розстріляного відродження". 5. Письменники мистецької доби. 6. Сузір’я репресованих письменників Черкащини. 7. Диспут на тему : " Розстріляне відродження - суто національне явище чи загальна риса тоталітарної доби".. Презентація на урок Українська література скачати
Коментарі
Дописати коментар